Forsikring

"Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyser at det IKKE er lovligt at tegne ulykkesforsikringer for børn og unge i dagtilbud og folkeskoler. Ministeriet anfører i udtalelsen, at der hverken er hjemmel til at tegne ulykkesforsikringer i den konkrete lovgivning eller på grundlag af de generelle kommunale fuldmagtsregler. Ministeriet har dermed slået fast, at det hverken er lovligt for en kommune at tegne en ulykkesforsikring for børn og unge i dagtilbud og folkeskoler eller at være selvforsikret i den anledning."

Det betyder helt konkret, at elever i Ungdomsskolen IKKE er dækket af en kommunal ulykkesforsikring.

Eleven er udelukkende dækket af de forsikringer som hjemmet har tegnet. Vi opfordrer til at elevens forældre bør have en fritids- og ulykkesforsikring, ansvarsforsikring og en rejseforsikring (ved rejse).

Ved flere af ungdomsskolens aktiviteter skal forældre nogle gange tegne en tillægsforsikring alt efter hvilket forsikringsselskab der benyttes.

Forældre opfordres derfor altid til at undersøge deres forsikringsforhold, så man er dækket, hvis der skulle ske et uheld.

Er der særlige forsikringsforhold udover ovennævnte, der gør sig gældende, vil det fremgå herunder, eller elever og forældre vil blive informeret.

Motorholdene

Motorsportsaktivitet er beskrevet som ekstremsport/højrisikosport hos dit forsikringsselskab og dette kræver oftest en udvidet forsikringsdækning på din fritids/ulykkesforsikring.

Kontakt dit forsikringsselskab inden deltagelse på Ungdomsskolens motorsportshold.

Kano- og kajaksejlads

Elever som deltager i kano- eller kajakaktiviteter er dækket af Skanderborg kommunens passageransvarsforsikring.

Skitur

Vær opmærksom på, at der skal tegnes udvidet skidækning både på fritids- og ulykkesforsikring og på rejseforsikring. Kontakt dit forsikringsselskab inden deltagelse på Ungdomsskolens skitur.

Dykning

Vær særligt opmærksom på, at dykning i nogle forsikringssammenhænge kan tolkes som aktivitet af farlig karakter og derfor er underlagt særlige bestemmelser og kræver særskilt forsikring.

Senest opdateret 23.05.2023 08:14 af SBW