Et Flying Puck-spil er et spil med fart på! Det kan bygges i flere forskellige størrelser afhængigt af formålet. Det kunne fx være en lille bordmodel, der er let at have med rundt, en stor og mere stationær model eller noget derimellem.
Eleverne skal i passende størrelse grupper, bygge hver deres spil og sætte deres eget præg på det. Dette forløb giver en naturlig anledning til en snak om materialer, værktøj og korrekte teknikker. Dette sker på en uformel og naturlig måde, som tager udgangspunkt i hvor eleverne er i processen. Har vi tid til overs – eller gerne vil strække forløbet over flere gange/dage - kan der indlægges en prioriteret “udsmyknings-fase” hvor spillene virkelig individualiseres grupperne i mellem.
Spillene kan efterfølgende placeres i klassen, på skolens fællesarealer eller doneres til skolens SFO.
Aktiviteten
Typisk varighed er 6 lektioner - altså en normal skoledag fra 8 til 14. Forløbet kan dog godt deles op i eksempelvis to dage af 3 lektioner, hvis det passer jer bedre. Har man valgt at bygge store spil og ønsker en udsmykningsfase, hvor gruppernes spil får god tid til at blive dekoreret, kan forløbet godt strække sig over eksempelvis 12 lektioner (to hele skoledage).
Alt dette aftales med ungdomsskolens underviser.
Undervisere
Ungdomsskolens praksisfaglige medarbejder, Lasse Gyllström, står for aktiviteten.
Klassens lærer deltager primært med sit kendskab og sin relation til eleverne. Der er således ikke noget krav til eller forventning om, at man selv besidder praksisfaglige kompetencer.
Sted
Aktiviteten afvikles på egen skole hvor vi medbringer al værktøj og materialer. Om det er i skolegården, i et faglokale, et skoletorv eller inde i klasselokale er ikke så afgørende - det er mest af alt afhængigt af vind og vejr. Lokationen aftales således individuelt fra gang til gang.